петък, 4 май 2012 г.

Експозиция на Музея за дизайн "Витра" - Германия в СГХГ

Бях се запътила да разгледам творбите на един руски фотограф, когато минах покрай СГХГ и реших да се отбия първо там. Вниманието ми бе привлечено от съобщението за изложба, посветена на 100 класически стола от колекцията на упоменатия в заглавието музей. Тя се организира съвместно с Гьоте-институт и е част от Sofia Design Week.
Експозицията се помещава в Зала 2 на галерията и представя модели на столове в мащаб 1:6. Интересното е, че тяхната изработка отговаря съвсем точно на тази на оригиналите. Даже и използваните материали са същите: оксидирана мека стомана, дървесина, кожа, пластмаса, огънато желязо, различни видове дамаски. Експонатите са подредени хронологично. Най-старите датират от средата на 19-ти век. Предназначението им е разнообразно - представени са столове, красяли градините и салоните на аристократични имения или помещенията на модерни кафенета и кабарета от началото на 20-ти век. Налице са и удобни, функционални столове, предназначени за кабинети, класни стаи, аудитории, както и модели за отмора - кресла, шезлонги и т.н. За някои от изделията, които видях, съм почти сигурна, че някога са били част от интериора на Студио 54. Други пък ми напомниха на декор за филм на ужасите от зората на киното (или на устройства за мъчения в зъболекарски кабинет), а при трети -човек трябва да прояви доста голямо въображение, за да разбере как точно да седне на тях без да осакати себе си или околните : )
Изключително забавни ми се сториха наименованията на някои от изложените произведения: Бонбонче (на мен ми приличаше по-скоро на голямо оранжево хапче), Спагети (тук съм напълно съгласна), Marshmallow (наподобява картина на Деймиън Хърст), Стол за душата (не бих седнала на него, явно моята душа има други потребности), Машина за сядане (това е споменатият по-горе филмов декор), Thinking Man's Chair (по-подходящо име е Drinking Beer and Watching TV Man's Chair, имам предвид цялостната изработка, особено тази на облегалките за ръцете).
Иска ми се да споделя и кои от столовете ми направиха силно впечатление, кои бих поръчала, ако бях вътрешен дизайнер, за да обзаведа жилище, заведение, магазин и т.н.
На първо място поставям стола, проектиран за кафене "Музеум" от Адолф Лооз през 1898. Класическа линия, качествена дървесина, удобен дизайн.
На второ - този от хотел "Империал". Изделието е проектирано от Франк Лойд Райт и носи изключително подходящото название Peacock Chair.
Трето място заема Пеперуда на Сори Янаги. Изработен прецизно (с бижутерска точност) от тъмно дърво.
Четвърто място си поделят Zig Zag Stoel на Герит Томас Ритвелд и Spine на Андре Дюброй. Запечатаха се в ума ми, заради находчивата, нестандартна конструкция.
Пето място заслужава Consumer' Rest на Стилето, 1983. Изработен е от метал, във формата на пазарска количка.
Завършвам класацията с една забавна категория. След дълъг, задълбочен, нелишен от субективизъм размисъл, титлата "Най-неудобен стол" се присъжда на Diamond Chair, дело на Хари Бертоя : )
В общи линии това са моите впечатления от изложбата на "Витра". Струва си да се посети, заради различните стилове на качествена изработка, които можете да разгледате. Красота, елегантност, консерватизъм, функционалност, нестандартни решения, напредничави, шантави, и ярки хрумвания - всичко това - под един покрив в СГХГ от 28 април до 11 юни.

Няма коментари:

Публикуване на коментар